Gyakori hibajelenség a kettes Puntóknál a légzsák hibakód felvillanása, melynek megszűntetésére többféle házi praktika létezik (led letakarása szigszalaggal, led kiforrasztása stb.) Ebben a leírásban most NEM ezekről lesz szó, hanem egy picikét szakszerűbb megoldásról, amikhez a következőkre lesz szükséged:
– Windows alapú laptop (Windows 7/10)
– VAG/KKL kábel *
– Driver a kábelhez **
– Multiecuscan ***
– Ötforintos érme
A kábel és a szoftverek elérhetőségét a lap alján tettem elérhetővé.
A lépések nem túl bonyolultak, első lépésként csatlakoztassuk VAG/KKL kábelünket a laptopunkhoz és telepítsük a kábelhez kapott drivert. Ha nem kaptunk drivert, akkor a következő oldalon érjük el őket: www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm.
Miután feltelepítettük, indítsuk újra a laptopot és győződjünk meg róla, hogy a driverünk működik. Ezt az eszközkezelőben (Device manager) tudjuk megnézni :
Ha ilyet látunk, az azt jelenti, hogy driverünk telepítve van és működik. Ha sárga kérdőjel van az USB ikon mellett akkor rossz drivert telepítettünk. Ellenőrizzük, hogy 32 vagy 64 bites operációs rendszerünkhöz megfelelő drivert töltöttünk-e le. Ezután az eszközkezelőben érdemes a portszámot is beállítani COM1, COM2, COM3, vagy COM4-re mert előfordulhat, hogy COM18-at kapunk alapértelmezettként amit majd később a Multiecuscan nem talál. (megjegyzés: a fentebb említett driverek az ebay-es verziókkal működnek, a drágább eredeti VAG/KKL kábelekhez rosstech-es driverek kellenek).
Második lépésként telepítsük fel a Multiecuscan-t (www.multiecuscan.net/). Itt a legfrissebb free-versiont töltsük le, majd telepítsük.
Harmadik lépésként a kormányoszloptól balra található műanyag panelt távolítsuk el az ötforintossal, hogy hozzáférjünk a vezérléshez…
Tegyük kábelünk kapcsolóját a megfelelő állásba attól függően, hogy mit akarunk kiolvasni! (az én kábelemnél az első állás olvasta a légzsákot…) Gyárilag így kell lennie:
1. motorvezérlés
2. légzsák
3. ABS
A biztosítéktábla alatti foglalatba illesszük be kábelünket, melynek piros ledje ezután világítani fog.
Kábelünk USB-s végét csatlakoztassuk a laptophoz, ezután adjuk rá a gyújtást és lépjünk be a Multiecuscan-be. Itt először a menjünk a beállításokra “F9” és kattintsunk az interfaces fülre. Itt két beállítást kell kiválasztanunk:
– Interface Type: K-Line /VAGCOM
– Serial Port: COM (az a szám amit eszközkezelőben megadtunk neki)
Ezután kattintsunk a “test” gombra, 2-3 másodperc után különböző pingelési adatokat fog mutatni, ha sikerült kapcsolatot létrehozni a vezérlés és a laptop között.
Innentől már teljesen egyértelmű a dolgunk, válasszuk ki járművünket a fenti listából, utána a bal alsó listából, hogy mit szeretnénk kiolvasni, majd csatlakozzunk (connect) az adott eszközre. A Connecting to ECU ablaknál NO/YES kérdés közül a YES-re kattintsunk különben visszadob az előző menüpontra. Ha rácsatlakoztunk a légzsákmodulra fent válasszuk ki az “Errors” fület. Jegyezzük fel az itt látottakat, készítsünk képmentést. Ezek után a jobb alsó sarokban kattintsunk a “Clear Errors” gombra, vagy nyomjuk meg az F10-et. A hibakódok illetve hiba leírás alapján szüntessük meg a hibát, pl. tisztítsuk meg a csatlakozókat, javítsuk a kontaktusokat, cseréljük ki a hibatárolóban említett alkatrészt. A Multiecuscan-ben iparkodni, mert a free version húsz perc után kilép, ezután újboli megnyitással persze tovább használható, nem kell újratelepíteni!
Ezután kiléphetünk a programból.
* ebayen elérhető 8-10 dollárért, ezen a néven találjátok meg: “VAG KKL 409 USB+Fiat ECU Scan Tool Interface Diagnostic Cable With switch” fontos, hogy legyen rajta három állású kapcsoló “switch” így légzsák, ABS és motorvezérlés kiolvasására is alkalmas lesz. Kétség esetén az elérhetőségeken keresztül szívesen segítünk, eseteg így várni sem kell heteket, míg megérkezik.
** A legtöbb eBay-es kábelhez tatárjárás korabeli drivereket adnak, melyek a mostani operációs rendszerekkel nem kompatibilisek. A sajátomhoz például csak egy uninstallert kaptam a CD-n… “www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm“
*** Fiathoz készült vezérlés diagnosztizáló szoftver. Ingyenesen elérhető verziójában is alkalmas hibakód törlésére mind 8v, 16v verziónál. (www.multiecuscan.net/)
Szia! Értem én, hogy hogyan kell kiütni a hibát, de vajon mi okozza??
Nekem zárlatos utánfutó okozott többször légzsák hibakódot.Utólag kiderült közös biztosítékon van a légzsák és a féklámpa(Punto3-ban)