Frissítve: 2019.04.18.
Gyakori probléma, hogy eltörik a napellenzőben a rugó, és nem marad felhajtva. Ez amellett, hogy bosszantó, még balesetveszélyes is, mert zavarja a kilátást. Minél előbb ki kell cserélni egy újra. Lehet venni bontottat is, de mivel gyakori probléma, így általában a lámpák mellett ez az egyik első, amit elvisznek egy bontott autóból. Van még egy kevésbé ismert lehetőség is, mégpedig hogy magunk javítjuk meg, még ha csak átmenetileg is (mivel nem annyira esztétikus megoldás), amíg nem találunk egy újat, vagy jó állapotút. Az eredmény nem lesz olyan, mint a gyári, lazábban tart, de legalább tart annyira, hogy ne hajoljon le a napellenző.
A kiegészítő információkért és a képekért köszönet egy márkatársnak.
A javítás egyébként rendkívül egyszerű, de azért kell hozzá némi felszerelés:
- egy éles szike vagy sniccer
- 2,5 mm keményfém csigafúró
- 2,5 mm csavar, hozzá anya, 2 db
- ragasztópisztoly
- csavarhúzó
- sarokcsiszoló (“flex”)
Opcionálisan:
- 19 vagy 25 mm iratcsipesz
Az első lépés, hogy ki kell szerelni a kérdéses napellenzőt, ehhez egy darab csavart kell eltávolítani. A napellenzőt oldalra hajtsuk ki, így láthatóvá és elérhetővé válik a csavar. Ezután a tükör felé óvatosan húzzuk ki a tartót, így kiemelhető a napellenző.
Következő lépés, hogy a szikével egy bemetszést ejtünk a borításon, a képen látható helyen:
Nem kell ekkora metszést csinálni, elég, ha a képen látható sötét folttól jobbra, balra kb. 1-1 cm-re vágjuk be.
A hiba oka, hogy a benne található laprugó eltörik. A bemetszés készítése után a napellenző tengelyét ki kell húzni a helyéről, ehhez kell némi erőfeszítés, ha kisebb bemetszést ejtettettünk, mivel a tengely vége úgy van kiképezve, hogy megakadályozza a spontán kicsúszást, két ágú. A fenti képen látható nagyobb bemetszés esetén hozzáférhetünk a végéhez, azt egy fogóval összenyomva könnyebben kijön a tengely. Miután a tengelyt kihúztuk, a törött rugó is eltávolítható a helyéről, egy csipesz, vagy fogó segítségével. A javításhoz a törött rugó két felét összecsavarozzuk a szárába fúrt lyukakon keresztül. Így is rugózni fog, csak a másik oldalon. Az összecsavarást követően le kell köszörülni 4mm alá a vastagságát, mert csak így fér vissza a helyére.
Az edzett rugóacélt nem könnyű megfúrni, nem árt hozzá egy oszlopos fúró vagy fúróállvány, és megfelelő keménységű fúrószár. Én 2-3 normál fúrószárat törtem el 1 db lyuk fúrása közben, illetve állvány nélkül szenvedés volt kifúrni. Egy csavarral sajnos nem tart szinte semennyire, ezért én egy másik módszerrel kombináltam a javítást. A rugót megerősítettem egy egyszerű iratcsipesszel. Én 25 mm-est használtam, de lehet, hogy a 19 mm erősebben tartana.
Mivel így egy kissé nagy, és nem is fér be, kell némi módosítást végrehajtani a csipeszen. El kell távolítani a két fület, amivel nyitjuk, illetve méretre kell vágni. Ehhez én sarokcsiszolót használtam, de lehet, hogy lemezvágóval is menne, kinek mi van otthon.
Le kell még vágni a fülek rögzítőit is:
Ha ez kész, egy vagy két lapos csavarhúzó segítségével nyissuk szét és csúsztassuk az eredeti rugóra. (Az eredeti rugót nem szabad eltávolítani, mert a formai kialakítása nélkülözhetetlen!)
Próbáljuk ki, hogy így működik-e, ha igen, a ragasztópisztollyal ragasszuk be a vágás helyét, hogy ne nyíljon szét, majd száradás után szereljük vissza.
Kész! Sok sikert hozzá!
Végül egy videó a javításról, forrás: “HoudiTV” YouTube csatorna.