Frissítve: 2018.04.14.
Szerintem senkinek nem kell bemutatnom a kis sárga izzó ikont a műszerfalon, biztosan mindenki találkozott már vele. A Punto figyeli az izzók áramkörét, és ha kiégett izzót észlel, ezzel adja tudtunkra, hogy valami nem stimmel. De melyik izzókat és pontosan mit is figyel? Látszólag nincs kiégett izzó, mégis világít? Az alábbiakból talán kiderül, miért.
Először is, a következő izzókat figyeli:
- az első és a hátsó helyzetjelzőket
- a féklámpákat, kivéve a középsőt
- a hátsó ködlámpát
- az irányjelzőket
Az izzókat az áramfelvételük alapján ellenőrzi, ha nincs, vagy nem annyi, mint kéne, jelez.
Ebből adódik, hogy csak olyan teljesítményű izzót használjunk, ami az adott funkcióra a gépkönyvben elő van írva. LED-es izzót el kell felejteni, vagy jelezni fog. (Vagy olyan műterhelés kell mellé, ami a figyelt izzó gyári teljesítményével egyezik, ezek viszont elfűtik ezt a teljesítményt, így a LED-nek fogyasztáscsökkentő értelme nincs, legfeljebb a más színhőmérséklet. A jogi aggályokra most ki sem térek.)
Előfordulhat még, hogy jó az izzó típusa, világít is, de mégis jelez. Ezt a legtöbb esetben testhiba okozza, mely leginkább a hátsó lámpák csatlakozóinál alakul ki. Az elsődleges ellenőrzéshez nem árt egy segítő, vagy egy függőleges tükröződő felület, amiben bentről ülve látjuk az autó hátulját. Ellenőrizzük az összes izzót, külön-külön és egyszerre is. Ha bármelyik nem úgy világít, ahogy kéne, gyanakodhatunk. Pl. a fékre lépve más lámpák is felgyulladnak. Esetleg halványabb az egyik féklámpa, mint a másik. Vagy indexeléskor a többi izzó is villog, elhalványul.
Ezekben az esetekben ki kell szerelni a hátsó lámpát, lámpákat, és meg kell nézni a csatlakozókat.
Két rögzítési pont van, bentről lehet hozzáférni. Az egyik fent, egy takaró fedél alatt.
A másik a csomagtérben, a kárpiton van egy kivágás. A gyári mélynyomóval rendelkezőknek ki kell szerelbie a mélyládát, hogy a bal oldalon hozzáférjenek.
A kiszereléshez a gyári szerszámkészletre, vagy egy 17-es dugókulcsra lesz szükség.
A gyári készlettel a képen látható módon kitekerjük a rögzítő anyákat. Ügyeljünk arra, hogy ne essen be a két lemez közé, mert elég kellemetlen kiszedni.
Ha mindkettőt kitekertük, óvatosan kiemelhetjük a lámpát. A csatlakozó széthúzása után nézzük meg, milyen állapotban vannak az érintkezők. Szép fényesnek, fémtisztának kell lenniük. A képen látszik, hogy az egyik érintkező elszíneződött.
Ha bármi ilyet látunk, pucoljuk meg, például egy csiszolópapír segítségével, de ha hirtelen nincs más, akkor bármi megteszi, amivel meg lehet kapargálni, hogy fémes-fényes legyen.
Ne hagyjuk figyelmen kívül a csatlakozó másik felét sem. Itt nehezebb dolgunk van, ha tisztítani kell, de pl. egy kis lapos csavarhúzóval, vékonyka darab csiszolópapírral megoldható. Azt is nézzük meg, hogy az érintkezők elég közel vannak-e egymáshoz, mert ha távol, akkor az is tud okozni rossz érintkezést.
Ha ezzel végeztünk, minden érintkező szép fényesen ragyog, akkor összeszerelés előtt takarítsuk ki a lámpa vájatban összegyűlt leveleket, humuszt.
Érdemes vékonyan befújni az érintkezőket egy rézalapú zsírsprével, pl. egy ilyennel:
Viszont ezzel nem szabad túlzásba esni, csak szép vékonyan legyen az érintkezőkön.
Az ördög maga, a testhiba
Mint sok más elektromos probléma esetén, a testhiba okozhatja a kiégett izzó jelzést is. Főleg akkor gondoljunk erre, ha nem fékezéskor, nem indexeléskor, illetve nem állandóan csinálja, hanem teljesen kiszámíthatatlanul, fékezéskor, lassuláskor, előjön, elmúlik. Előfordulhat, hogy akár tudtunkon kívül javították már az autó hátulját, pl. egy ütközés miatt, és ha a hátfalat fényezték, akkor elkövethették azt a hibát, hogy a testpontot is lefestették, és a festésre tették vissza a testcsatlakozót. A hátsó gyári testpont a csomagtartó bal oldalán alul, a hátfalon találjuk, a kárpit alatt. Egy “bolhát” kell eltávolítani, ami a kárpitot rögzíti, utána felhajtható, alatta lesz, egy kis fekete dobozka. Azt kell ellenőrizni, hogy a kasztnin az érintkező felületek fémtiszták legyenek. Érdemes a többi testpontot is ellenőrizni, pl. a motortérben a bal oldalon (szemből nézve jobb) elől.
Rejtélyes hibák forrásai: a testpontok
Végezetül az izzótípusok táblázata a bibliából.
Izzólámpák táblázata
12V-os izzó | Típus | Teljesítmény |
Tompított fény | H1 vagy H7 | 55 W |
Távfény | H1 vagy H7 | 55 W |
Ködfényszóró elől | H3 | 55 W |
Irányjelző lámpák elől | P21W | 21W |
Helyzetjelző | W5W | 5 W |
Irányjelző lámpák oldalt | WY5W | 5 W |
Irányjelző lámpák hátul | P21W | 21 W |
Féklámpák | P21W | 21 W |
Hátsó helyzetjelző lámpa | P10W | 10 W |
Tolatólámpa | P21W | 21 W |
Hátsó ködlámpa | P21W | 21 W |
Rendszámtábla világítás | C5W | 5 W |
Kiegészítő féklámpák | W5W | 5 W |
Olvasólámpa | C10W | 10 W |
Csomagtér világítás | W5W | 5 W |
H: halogén lámpa drótrugós tartóval; P: bajonett foglalat; W: üvegfoglalat; WY: narancs üvegfoglalat; C: Szoffita izzó
A bejegyzésben szereplő képek részben saját készítésűek, részben a Facebook csoportból, részben a fiatforum.com -ról származnak.
One comment
Comments are closed.