Frissítve: 2018.10.16.
Sok Puntoban állítható a vezető ülés magassága. Jó is lenne ez a funkció, viszont a legtöbb, ha nem az összes törött. Ez abban nyilvánul meg, hogy egyik oldalra (jellemzően jobbra) dől kissé emelt pozícióban, illetve mozog is.
Ha az alábbi videó alapján megvizsgálod, és a tiéd is így mozog, akkor Neked szól ez a leírás.
Az első lépés, hogy ki kell szerelni az ülést az autóból. Ez viszonylag egyszerűen megy, 4 db torx 40-es csavart kell hozzá kitekerni. Az ülés támláját tekerd előre, hogy majd könnyebben kiférjen. Told hátra az ülést teljesen, így hozzáférhetővé válik az első két csavar a sínben.
Húzzuk előre az ülést, és üljünk hátra. Itt is ki kell tekerni a két csavart.
(Azt hiszem, ki kéne porszívózni… Főleg, ha már kint van az ülés…)
Ezután a vezető oldalon óvatosan kiemelhető az ülés, vigyázzunk, hogy ne sértsük meg a fényezést, a jobb hátsó “L” profil szeret beakadni mindenhova.
A munka további része “műhelyben” folytatható.
Sajnos a javításhoz szét kell szerelni teljesen az ülést, mert az egyik kereszt tartó van eltörve a jobb oldalon az üléslap felőli oldalon. A háttámlát nem muszáj leszerelni, de könnyebb vele dolgozni, ha nincs rajta és a hegesztésnél könnyen sérülhet.
Első lépésként meg kell szabadulni az oldalsó műanyag burkolatoktól mindkét oldalon. A vezető oldalon az állító kart is ki kell szerelni, kezdjük ezzel.
Egy kicsi lapos csavarhúzó vagy műanyag ék segítségével óvatosan pattintsuk ki a középső takarófedelet.
Ha szerencsénk van, akkor 3 db 10-es anya rögzíti. Ha nem, akkor popszegecs. (2002-esben csavar volt, a talán 2000-ben popszegecs.)
Ezután a kar lehúzható, és jöhetnek a csavarok, ebből összesen 3 db van ezen az oldalon, egy alul-hátul,
kettő oldalt.
Van még egy patent is, elől alul, ezt még ki kell pattintatni.
Most már ki is jön a burkolat. Jöhet a másik oldal!
A jobb oldalon a két rögzítőcsavar kitekerése előtt le kell szerelni a háttámla dőlésszög beállítóját. A középső takarófedelet itt is óvatosan pattintsuk ki.
Ezután a kis csavarhúzóval be kell tolni a három rögzítőfület egyenként, közben óvatosan feszíteni fölfelé, hogy ne pattanjon vissza.
Ezután a biztonsági öv csatja mellett kell óvatosan kijátszani a műanyag borítást, vigyázzunk, ne sértsük fel a szövetet, és a műanyag se törjön el.
Végre hozzáférhetünk a támla rögzítőcsavarjaihoz, mindkét oldalon két-két csavar rögzíti.
A támla eltávolítása után szereljük le a sínt. Szintén 4 db csavar. A két sínt húzzuk előre a két első csavar eltávolításához.
Majd toljuk hátra, hogy hozzáférjünk a másik két csavarhoz.
Nincs más hátra, mint a maradék négy csavar, ami a szerkezetet az ülőlaphoz rögzíti.
Végre láthatóvá válik a problémánk forrása, a törés!
Variációk egy témára:
A javításhoz nem árt, ha tudunk hegeszteni, vagy legalább ismerünk valakit, aki tud. Én az utóbbit választottam.
Tanácsok a csoportból a hegesztéshez: fontos, hogy profin kell csinálni, különben lehetnek gondok, valamint ezen keresztül tart a biztonsági öv is, szóval nem mindegy. Figyelni kell rá, hogy teljesen szoros legyen az illesztés, különben nyikorogni fog. Mintha két új csövet dugnál egymásba. Tökölős, főleg, hogy nehezen lehet szépen hozzáférni. Apró pici húzások, óvatos, pontos kis hegesztések minden irányból, szépen rendesen rászorítani. Nem árt egy segéd aki tartja, fogja, forgatja, szorítja.
Ha már szétszedtük, tisztítsuk meg az alkatrészeket, műanyag elemeket is.
Érdekesség, hogy a különféle változatoknál más a kar kialakítása is. Ez a kétféle ugyanolyan huzatú ülésekről származik.
Összeszerelni fordított sorrendben kell. (A képek zöme egyébként az összeszerelés során készültek.) Én a fontosabb csavaroknál Loctite 243 csavarrögzítőt használtam, hogy az esetleges rezgés miatt ne lazuljanak ki. (www.loctite.hu/loctite-5411.htm?nodeid=8802623520769)
Figyeljünk oda, hogy ne fordítva kerüljön vissza a sín, illetve minden csavart húzzunk meg jól, hogy ne az autóban derüljön ki például, hogy lötyög a támla a laza csavarok miatt. Beszerelve már nehéz leszedni, illetve visszarakni a műanyag burkolatokat…
Tapasztalatok háromajtós változathoz:
Az ülés jobb oldali műanyag burkolat levételekor célszerű levenni (azt hiszem) 17-es kulccsal a biztonsági öv csatját, utána szépen lejön a műanyag, nem kell feszegetni.
Háromajtós esetén a bovdenre figyelni kell, ami oldja az ülés reteszelését. Óvatosan kell a bovdent kibújtatni a tartóiból. Valamint figyelni, hogy az ember a jó fülbe akassza vissza a háttámlán.
Köszönet a csoporttagoknak a tapasztalatokért, és a nem saját készítésű képekért, videóért!
Sziasztok!
Nagyon sokat segített ez a cikk, egyetlen gondot nem tudunk megoldani: a kocsinkban a vezető oldali kar nem csavarokkal, hanem pop-szegecsekkel lett rögzítve. Azt milyen módon lehet pótolni? Van valakinek tapasztalata ebben?
Szia, a popszegecseket sajnos le kell fúrni. Én lefúrtam a másik ülésről, de vissza még nem tettem. Elvileg simán vissza kell szegecselni, de buktató lehet a régi popszegecs maradványainak eltávolítása. Legközelebb megnézem, hogy lehet megoldani.
Az a gondunk, hogy nem férünk hozzá a szegecs másik oldalához, nem tudjuk eltávolítani a maradványt, a rugós szerkezetet egyelőre nem mertük szétszedni.
Ha közben kitalálunk valamit akkor megírom 🙂
És már lefúrtátok egyébként? Lehet nem kellett volna leszedni a kart a lebontáshoz, hegesztéshez. Esetleg önmetsző csavarral visszarakni a kart?
Próbálkoztunk, de ott volt egy csavar a kar mögött. Próbáltunk már belefúrni. A szegecs maradékába, de körbe forgott. Ragsztás sem jött be (pedig elég komoly volt). Egyelőre úgy áll hogy nem gond a magasságállítás, még keressük a megoldást.
Két lehetőséget látok: az egyik, hogy 3 db csavart kell ráhegeszteni a popszegecsek helyére, hogy menettel felfelé álljanak. Ez valószínűleg több problémát felvet, pl. a csavar fejének vastagsága, stb. A másik lehetőség, hogy meg kell fúrni a popszegecselés mellett, de előtte a karon is fúrsz három 3,2mm átmérőjű lyukat, azokat feljelölöd a rugós mechanikára, majd úgy fúrod ki. A popszegecsek maradéka adhat esetleg némi vezetést az eredeti felfogatáshoz, hogy központos legyen a kar. Utána kell három db. rövid önmetsző “opel fejű” csavar, vagy tetszőleges önmetsző csavar alátéttel, amit le kell vágni kb. 5 mm hosszúságra, a rugós szerkezet 2 mm vastag + a kar műanyag vastagsága. Így nem fog túllógni a csavar a lemezen, és biztos nem lesz semminek útban. De ahogy néztem, egy kis túllógás nem gond (én a lyukba egy csavart dugtam és úgy próbáltam állítani a magasságot, nem akadt meg semmiben). Elég kemény anyag, úgyhogy nem annyira könnyű megfúrni. Valahogy így gondolom a lyukakat (a képen csak egy van kifúrva): www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2018/05/20180528_184320.jpg
Sziasztok!
Sikerült (úgy ahogy) megcsinálni. Próbálkoztunk pár dologgal: Menetet vágni, de a menetvágó nem bírt el ezzel a kemény anyaggal. Mivel nem volt megfelelő méretű lemezcsavarunk, ezért végül popszegeccsel oldottuk meg. Viszont az eredeti popszegecsek maradéka valahol bepottyant a rugós szerkezetbe, valószínűleg ezért az emelő nem úgy működik ahogy az előtt: gyakorlatilag az ülés magassága együtt mozog az állító karral, ahelyett, hogy “pumpáló” mozgást végezne. De mivel a célnak megfelel egyelőre ennél maradtunk. Köszönjük szépen a segítséget!