Frissítve: 2019.10.03.
Kedvenc Fiat Puntonk üzemeltetése, karbantartása során elkerülhetetlen, hogy időnként kiolvastassuk, kiolvassuk a hibakódokat a különféle elektronikus vezérlőegységekből. A legjobb természetesen, ha szakértő kezek végzik mindezt, de a csináld magad mozgalom tagjaiként magunk is elvégezhetjük ezt, viszonylag olcsón elérhetőek a szükséges berendezések, szoftverek. Fontos azonban tudni, hogy nem elég kiolvasni és törölni a jelzéseket, azokat értelmezni is tudni kell, sok esetben ugyanis akár más alkatrész meghibásodása lehet a háttérben, mint amitől a hibás jelzés érkezett. Ezekre az összefüggésekre most nem térek ki, csupán a szükséges kábeleket, szoftvert ismertetem dióhéjban.
A kereskedelmi forgalomban elérhető több úgynevezet OBD-II/EOBD diagnosztikai készülék, ezek egyszerű használatot ígérnek, általában hibakód kiolvasást, törlést tudnak. Az EOBD elnevezés egyébként az Európai Fedélzeti Diagnosztika (European On-Board Diagnostics) rövidítése. Az OBD egy korábbi változat, az EOBD pedig az OBD-II európai megfelelője. Minden, EU-ban 2001. január 1. után forgalomba hozott benzin üzemű, és minden 2004. január 1. után forgalomba hozott dízel üzemű járműnek rendelkeznie kell EOBD csatlakozóval. Új modellekre 2000. és 2003. január 1.-től vonatkozik a szabályozás. Ebből látható, hogy nem minden Fiat Punto 2-ben található meg az EOBD. Ez bizonyos hibakód olvasók esetében okozhat problémát, melyek esetleg nem támogatják a nem EOBD változatokat. Autónk üzembe helyezési (gyártási) idején kívül a motorhiba visszajelző színe ad némi segítséget, a borostyán sárga visszajelző EOBD kompatibilis, míg a piros színű a korábbi változat.
A diagnosztikai csatlakozó mindegyik változatban egységes kialakítású. Az utastérben a biztosítéktáblánál található.
Az alábbi képen látható a csatlakozó helye:
Más autókon különféle változatos helyeken lehet a diagnosztikai/OBD csatlakozó, az alábbi weboldal segít megtalálni, hogy hol: www.wikiobd.co.uk/
Multiecuscan, a diagnosztikai szoftver.
A kézi olvasók helyett én a Fiat mellett több más autómárkához (pl. Alfa Romeo, Lancia, Chrysler, Dodge, Jeep, Suzuki) szinte teljes körű diagnosztikát nyújtó PC, Windows alapú Multiecuscan szoftvert használom. Sokkal többet nyújt, mint az egyszerűbb kézi társai, mivel a fejlesztését a Fiat gyári Examiner diagnosztikája alapján végezték. Az egyszerű hibakód kijelzésen, törlésen túl lehetőség van mindenféle diagnosztikai funkciókra, élő adat kiolvasásra, korrekciókra, beavatkozásokra. Alapvetően két változata van, ingyenes (Free) és fizetős. Az ingyenes verzióban is sok funkció elérhető, de a legtöbbet természetesen a fizetős változat nyújt. A gyári Examiner legalább 1000 EUR árához képest potom 50 EUR, amit érdemes kifizetni, ha a komolyabb funkciókat szeretnénk elérni, egyrészt, mert ezzel támogatjuk a fejlesztőt, másrészt mert az innen-onnan “barátilag” beszerzett, “okosított”, esetleg a kínai adapterekhez (erről később lesz szó) “ajándékba” adott “teljes verziós” változatokkal ellentétben jár hozzá támogatás, ami főleg akkor érdekes, ha valami gond adódik, illetve garantált, hogy nem tartalmaz vírust és egyéb kártevőt, ami a számítógépünkben, de akár az autónkban is komoly károkat okozhatna.
Multiecuscan honlapja, letöltése: multiecuscan.net
Vásárlás a honlapon keresztül, PayPal segítéségvel: multiecuscan.net/Register.aspx
Támogatott járművek, kábelek listája: multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx
A “kábelek”
Ha a drágább, 230 euróért megvásárolható Multiecuscan MULTIPLEXED változatot választjuk, akkor megkapjuk a diagnosztikai kábelt is, amivel a szoftver által támogatott autótípusokon a lehetséges funkciókat elérhetjük, és bármilyen számítógépen, laptopon futtathatjuk a programot. Az olcsóbb, csak szoftver változathoz viszont magunknak kell vásárolni kábeleket.
Ha megnézzük a támogatott járművek listáját, kiderül, hogy két kábelre lesz szükségünk. Az egyik egy kábeles ELM327, a másik egy kék színű, kapcsolós VAG/KKL.
A fenti listából látható, hogy a legtöbb vezérlőhöz az ELM kábelre lesz szükségünk, az ABS és a légzsák a két kivétel, amihez a kék, átkapcsolható KKL kábel kell. Olyan USB-s kábeleket keressünk, melyek FTDI chippel rendelkeznek.
Ezeket beszerezhetjük magyar forgalmazótól is, vagy külföldről rendelve. Az alábbi két képen látható változatokat keressük.
Figyelem! A kínai hamisítvány adapterek, kábelek károsíthatják, akár tönkre is tehetik a gépjármű elektromos rendszerét, hibajelzést okozhatnak, vagy működésképtelenné tehetik az autót! Mindenki csak eredeti diagnosztikai kábelt használjon! A cikk íróját nem terheli felelősség a hibás OBD eszközök, hozzá nem értés miatt a gépjárműben okozott károkért!
A kínai másolatok (amit amúgy a magyar forgalmazóktól is megvehetünk) sok esetben hibásak, nem csatlakoznak az autóhoz, stb. Ezeknél általában a rosszul megválasztott CAN busz lezáró ellenállások okozzák a hibát. Javításuk viszonylag egyszerű, de kell hozzá forrasztó felszerelés és némi ügyesség. A javítás menetéről, a hiba okáról több olvasható a multiecuscan fórumán.
FIGYELEM! A LEGTÖBB ELM327 v1.5 VERZIÓVAL HIRDETETT TERMÉK EGYÁLTALÁN NEM ALKALMAS A MULTIECUSCAN-NEL TÖRTÉNŐ HASZNÁLATRA, MERT VALÓJÁBAN HAMISÍTOTT 1.2-ES FIRMWARE VAN RAJTUK! EZEK TÖBBNYIRE A LEGOLCSÓBB VÁLTOZATOK! A JELENLEGI IGAZI ELM327 VERZIÓK JELENLEG AZ 1.3a, 1.4b ÉS 2.1, MINDEN MÁS CSAK PÉNZKIDOBÁS!
A program alapvető beállítása, első indítás utáni konfigurációt megtalálhatjátok a Légzsák hibakód törlés házilag bejegyzésben. Fontos tudni, hogy a kábeleket csak akkor ismeri fel a program, ha az autóhoz is csatlakoztattuk őket.
A szimuláció gomb segítségével lehetőségünk van autó nélkül kipróbálni, átnézni a funkciókat.
Ha csatlakoztunk egy vezérlőhöz, akkor ezek a funkció csoportok érhetők el az oldal tetején található lapfülek formájában, de egyes vezérlőknél nem mindegyik:
- [F2] Információ – A vezérlőről kapunk alap információkat, típusszámok, jelölések, szoftver verzió, programozás dátuma, stb.
- [F3] Hibák – Ha van tárolt, vagy jelenleg is fennálló hiba, az itt fog megjelenni, illetve törölni is itt tudjuk.
- [F4] Paraméterek – Itt tudjuk az élő adatokat kiolvasni.
- [F5] Grafikon – A Paraméterek fülön kiválasztott adatokat egy grafikonon szemlélteti a program, illetve az adatokat lementhetjük egy CSV fájlba, későbbi elemzésre. Lehetőségünk van továbbá a korábban lementett méréseket betölteni. Ez a funkció elérhető a főmenüből is, anélkül, hogy az autóhoz csatlakoznánk.
- [F6] Működtető – Ebben a menüpontban az aktuális vezérlőhöz tartozó “kimeneteket” vezérelhetjük, például bekapcsolhatjuk a fényszórót, stb., ezzel ellenőrizve a működésüket, működtetésüket. Hibakeresésnél hasznos funkció lehet.
- [F7] Korrekció – Itt “programozhatjuk” az autó működését. Többek között olyan funkciók érhetők el, mint a kilométer számláló átírása (csak előre!), távirányítók programozása, vezérlők összetanítása, szerviz intervallum beállítása. A komolyabb beavatkozásokhoz a jármű kéri a kódkártyán található 5 jegyű kódot.
Lássunk a fentiekről néhány képernyő képet:
Bár a program kiírja, de azért hasznos lehet, hibakódok magyarul:
budavill.hu/pages/OBD-kódok-magyarul!.html
Igény esetén folytatása következik…
Sziasztok! Vettem egy Fiat 500 abarth ot amiben 5” multimédiás egység volt , vettem bele egy 7” es. Ki tudná összepárosítani az atóval a média egységet? Gyari az egység és teljesen új!
Kihez firdulhatok? Név, cim, telefonszám jól jönne! Köszönöm segítségeteket! Csaba