A fedélzeti számítógép

Frissítve: 2019.05.23.

Az alábbiakban a fedélzeti számítógépről, vagy angolul body computer, BSI, BCM, stb. névvel illetett vezérlőegységről láthattok képeket, illetve a csatlakozók lábkiosztásait találhatjátok.
Az elnevezéseiről és egyéb tudnivalókról általánosságban, nem Punto specifikusan ebben a cikkben olvashattok: autotechnika.hu/cikkek/8595,mi-is-az-a-bsi-.html

Punto esetén a “body” az autó egyik legfontosabb elektronikai része, mondhatni “lelke”. Az alábbi funkciókat látja el, a teljesség igénye nélkül:

  • Indításgátló (immobilizer): tárolja az autó elektronikus biztonsági kódját, az autóhoz használható kulcsokat, elvégzi a kulcs azonosítását, és a motorvezérlő felé az indítás tiltását, engedélyezését. Összesen 8 db kulcsot tud tárolni, az elveszett kulcsok letilthatók, így többé nem lesznek használhatók, azzal nem tudják elindítani az autót, ha illetéktelen kezébe kerül.
  • Központizár: nyitja-zárja az ajtókat, felszereltségtől függően tárolja és kezeli a távirányítós kulcsokat is, ebből is összesen 8 lehet.
  • A gyári autórádió lopásvédő kódját tárolja (hogy ne kelljen minden áramtalanítás után beírni).
  • Fényszórók működtetése: a tompított fényszórót, távfényt, ködlámpákat kapcsolja, a bemeneteire kötött kapcsolók állása és egyéb belső logika szerint (pl. egyszerre mely lámpák világíthatnak, hazakísérő fényt időzítve lekapcsolja, stb.)
  • Működteti az irányjelzőket, vészjelzőket, a kattogás hang-élményét egy relé működtetésével adja vissza.
  • Kapcsolja és ellenőrzi a helyzetjelzőket, valamely izzó kiégésekor figyelmeztető fényt kapcsol a műszerfalon. (Ezt nevezik tévesen “CAN-buszos” izzónak, valójában semmi köze a CAN-buszhoz, az izzók áramfelvételét figyeli, ha az eltér attól, ami be van programozva, akkor jelez.)
  • Féklámpákat kapcsolja és ellenőrzi, lásd előző pont.
  • Ha már CAN -busz: összefogja az autó CAN-buszát (Controller Area Network), ez a kommunikációs busz vezetékeinek központi csomópontja.
  • Hátsó ablak fűtését kapcsolja, melyet 20 perc működés után automatikusan lekapcsol.
  • A belső világítás kapcsolását végzi, ajtónyitás állásban.
  • Az elektromos ablakemelők működtetését biztosítja (feszültséget ad, illetve elvesz) a gyújtás levétele után is az első ajtó nyitásig. Az ablakemelők tényleges működtetését viszont a középkonzol kapcsolósor végzi.
  • Az óracsoporton megjelenő visszajelző szimbólumok nagy részét a body kapcsolja, az óracsoportnak CAN buszon keresztül adott parancsokkal.
  • Az autó elektronikái nagy részének áramellátását kapcsolja a gyújtáskapcsoló állásának függvényében. (pl. a nagylámpás változatoknál 20 perc inaktivitás után áramtalanítja a belső világítást, csomagtér világítást, stb.)

A Puntoban a központi vezérlőegység az utastéri biztosítéktábla mögött található, ezen van a diagnosztikai csatlakozó is.

20170916_155726v.jpg

Kiszerelése viszonylag egyszerű, a 3 db imbusz csavart kell oldani, utána az alsó két csatlakozót, hátul van még egy. Két oldalt 1-1 fül rögzíti a biztosítéktáblához, ezeket a jobb oldalival kezdve egy megfelelő méretű lapos csavarhúzóval lehet oldani. Vagy a biztosítéktáblával együtt is kivehető.

Itt látható kiszerelve, együtt a biztosítéktáblával.

20180413_234053v.jpg

Biztosítéktábla nélkül, csak a vezérlő. Jelölve a csatlakozók.

20170511_232206v.jpg

Ez a hátoldala, itt is van egy csatlakozó, aminek három jelölése is van.

20170511_232215v.jpg

A műanyag ház szétpattintható, ha oldjuk a rögzítő füleket az oldalán körben, ezután a csatlakozóknál kell oldani a rögzítéseket, hogy hozzáférjünk az elektronikához.

Nincs nagyon javítani való, házilagosan legalábbis. Csupa felületszerelt alkatrész.

20170511_231956v.jpg

Ez pedig egy alacsonyabb felszereltségű változat. Jól látszik az eltérés.

20180329_174532v.jpg

Végezetül lássuk a csatlakozók lábkiosztását!
(forrás: fiatforum.com)

Body Computer “A” csatlakozó

1 Bal ajtó nyitásérzékelő
2 Bal oldali irányjelző
3 Jobb hátsó irányjelző
4 Üzemanyag szintjelző (+)
5 Bal hátsó lámpa
6 Jobb hátsó lámpa
7 Riasztó érzékelő soros vonal
8 Bal első ajtózár – nyitás jel
9 Nincs bekötve
10 Automata zárás soros vonal (talán az elektromos ablakoknak)
11 Jobb ajtó nyitásérzékelő
12 Bal hátsó irányjelző
13 Jobb oldali irányjelző
14 Kézifék “behúzva” kapcsoló
15 Üzemanyag szintjelző (-)
16 Bal hátsó ajtózár – nyitás jel
17 Jobb első ajtózár – kioldás jel
18 K-line csoport 3
19 Nincs bekötve
20 Nincs bekötve
21 Utastér világítás időzítő vezérlés
22 Jobb féklámpa
23 Utastér világítás tápellátás
24 Bal első ajtózár – kioldás jel
25 Jobb első ajtózár – nyitás jel
26 Bal hátsó ajtózár – nyitás jel
27 Riasztó tápellátás
28 Nincs bekötve
29 Nincs bekötve
30 Nincs bekötve
31 Bal hátsó ködlámpa
32 Bal féklámpa
33 Csomagtartó világítás tápellátása
34 Bal első ajtózár – zárás jel
35 Jobb első ajtózár – zárás jel
36 Csomagtartó nyitásérzékelő
37 Nincs bekötve
38 Nincs bekötve
39 Nincs bekötve
40 Nincs bekötve

Body Computer “B” csatlakozó (EOBD foglalat)

1 K-line ABS vezérlőegység
2 Nincs bekötve (standardUS)
3 K-line Légzsák vezérlőegység
4 Tápellátás test
5 Jelvezeték test
6 CAN-bus B
7 K-line motorvezérlő, automata váltó
8 K-line immobilizer
9 Előkészítés 1. csoport (műszerfal)
10 Nincs bekötve (standardUS)
11 Lopásgátló berendezés (Riasztó)
12 Előkészítés 2. csoport (elől)
13 Előkészítés 3. csoport (hátul)
14 CAN-bus A
15 Nincs bekötve (L-line)
16 Tápellátás

Body Computer “C” csatlakozó

1 Tolatás jel a kormányoszlop kapcsolónak
2 Nincs bekötve
3 Árnyékolás
4 Immobiliser CODE antenna
5 Immobiliser CODE antenna
6 ABS soros vonal
7 Sebességjel ABS-től
8 Első ködfényszóró relé R14
9 Távolsági fényszóró relé R2
10 INT (gyújtáskapcsoló utáni) táp a sebesség jeladónak
11 Nincs bekötve
12 Nincs bekötve
13 Lámpa mosó kapcsoló a kormányoszlopon
14 Lámpa mosó relé R17
15 Sebesség jeladó test
16 K-line, ABS
17 Sebesség jel az impulzus jeladótól
18 Fékfolyadék szintjelző
19 Generátor +D jel
20 K-line, motorvezérlő ECU
21 RF antenna test (más forrás szerint C3)
22 Nincs bekötve
23 Nincs bekötve
24 Motorháztető nyitásérzékelő
25 Riasztó sziréna soros vonal
26 CAN-bus A az elektromos kormányszervóhoz
27 CAN-bus B az elektromos kormányszervóhoz
28 Ismétlő a sebesség jeladóhoz
29 ISO5 interface – immobiliser és ECU
30 Jobb első helyzetjelző
31 RF antenna (más forrás szerint C1)
32 Nincs bekötve
33 Nincs bekötve
34 Riasztó tápellátás (sziréna)
35 Előkészítés a 2. csoportnak (K-line diagnosztika)
36 CAN-bus A, motorvezérlő (ECU)
37 CAN-bus B, motorvezérlő (ECU)
38 Bal első irányjelző
39 Jobb első irányjelző
40 Bal első helyzetjelző

Body Computer “D” csatlakozó

3 Óracsoport tápellátás (+30)
4 Tompított fényszóró kapcsoló a kormányoszlopon
5 CAN-bus A, óracsoport
6 CAN-bus B, óracsoport
7 Irányjelző kapcsoló a kormányoszlopon
8 Test, műszerfal
9 Test, műszerfal

Body Computer “E” csatlakozó

12 K-line, légzsák vezérlő
20 Első ködfényszóró kapcsoló
22 Rádió

Body Computer “F”

29 Vészvillogó kapcsoló lámpa
30 Irányjelző kapcsoló a kormányoszlopon
31 Óracsoport tápellátás (+15)
32 Hátsó ablak fűtés kapcsoló
33 Távolsági fényszóró kapcsoló a kormányoszlopon
34 Vészvillogó kapcsoló
35 Hátsó ködlámpa kapcsoló
36 Óracsoport test (-)

Megjegyzés: A “D”, “E” és “F” csatlakozók egy közös 36 tűs csatlakozóban/foglalatban találhatók.

Body Computer “Y” csatlakozó
(közvetlenül kapcsolódik a biztosítéktábla “X” csatlakozójához)

1 Központizár tápellátás
2 Középső/kiegészítő féklámpa jel (a kapcsoló és a lámpa közötti pont)
3 Tolatás jel (a kapcsoló és a lámpa közötti pont)
4 Nincs bekötve
5 CAN-bus B, biztosítéktábla E5 (rádió) és D28 csatlakozókhoz
6 Hátsó ablak fűtés relé R11
7 CAN-bus A, biztosítéktábla E17 (rádió) és D10 csatlakozókhoz
8 Tompított fényszóró relé R1
9 INT táp a fedélzeti számítógépnek (gyújtáskapcsoló után, F37 előtt)
10 Központizár motorok, zárás
11 Központizár motorok, nyitás
12 Világítás rendszer tápellátás a gyújtáskapcsoló után
13 INT táp az óracsoportnak (gyújtáskapcsoló után, F37 után)
14 Tetőablak, elektromos ablakok relé R13
15 Fűtéskonzol és szivargyújtó háttérvilágítás és rendszámtábla világítás
16 Nincs bekötve
17 Szolgálatatások tápellátás
18 Fedélzeti számítógép tápellátás (immob., CAN-bus, helyzetjelző, hátsó ködlámpa)
19 Tápellátás az irányjelzőknek, vészjelzőnek, óracsoportnak (F53-on)
20 Központizár test

Facebook Hozzászólások

2 hozzászólás

    1. Egyben kell cserélni az óracsoportot, van útmutató a bejegyzések között, Óracsoport cseréje címmel.

Leave a Reply