Frissítve: 2019.12.16.
A gyári ajánlás szerint “élettartam” csereperiódusú a váltóolaj, nem kell cserélni, csak 80 000 km-ként ellenőrizni és szükség szerint rátölteni. Ennek ellenére – szerintem – felelős autótulajdonosoknak “illik” 100 000 km után lecserélni. Mások szerint elegendő a gyári ajánlást betartani, vagyis csak ellenőrizni a szintet és rátölteni. Én a 80e km-t nagyon soknak tartom, főleg egy szinte csak városban használt autónál. Szerintem évente érdemes ellenőrizni. Most akkor mit tegyen az ember, cserélje, ne cserélje? Az alábbiakban talán sikerül kicsit segíteni a döntésben.
Aki már eldöntötte, és nem érdekli az alábbi fejtegetés, ide kattintva átugorhat a váltóolaj csere leírásához.
Nézzük a gyári ajánlásokat.
A 2000.10. hó előtti változatoknál a kézikönyvben még API GL-5, MIL-L-2105 D előírásoknak megfelelő SAE 75W-90 EP hajtóműolajat ajánlanak, pl. TUTELA ZC 75 SYNTH
Viszont: jelenleg a Tutela ZC 75 Synt már SAE 75W-80 fokozatú. Ez az olaj már nem azonos az eredetivel, a jelenlegi értékesítője a Petronas, 2008-ban vásárolta meg a korábbi értékesítőt, a Fiat Lubricanti Selenia-t.
Később, 2001.12. havi, illetve pl. a 2004 áprilisi kézikönyvben már SAE 75W-80 EP, API GL5, MIL-L-2105 D szerepel, melynek megfelel a TUTELA CAR ZC 75 Synth
Megint később, 2007-es kézikönyvben már SAE 75W-85, API GL-4 PLUS, FIAT 9.55550 megfelelőséget írnak elő, pl. TUTELA CAR TECHNYX.
Ezután, 2008-ban a kézikönyv szerint SAE 75W-85, API GL-4 PLUS, FIAT 9.55550, MIL-L-2105 D, FIAT 9.55550-MX3 szerepel, az ajánlott típus TUTELA CAR TECHNYX.
Jelenleg a Petronas Lube Recommender is a Technyx-et javasolja.
extranetpli-eu.pli-petronas.com/dsp/lube-recommender/report_est.asp?id_mezzo=944&id_livello=1&id_lingua=2&scat_from_tbl_est=
API GL-5, GL-4?
A különbség röviden összefoglalva, a GL-5-ben kb. 2x annyi kén és foszfor adalék van, ami az extrém nyomás alatt a kopásvédelmet biztosítja, ugyanakkor – ha csak GL-5 / GL-4 -et vesszük figyelembe – akkor a GL-5 olaj károsíthatja a váltó/differenciálmű réz alkatrészeit, a kopásvédő filmréteggel együtt fémréteg is válik, válhat le. Tehát ebből a szempontból nézve egy GL-4 előírású váltóba nem szabad GL-5 olajat tenni.
Viszont a MIL-L-2105 D teljesítmény előírás rendelkezik a réz kopásvédelméről, mely nagyjából a GL-4-ben foglaltakkal egyezik.
Ezek alapján az előírt olajnak tudnia kell a GL-5 teljesítményszintjét, extrém nyomás alatti terhelésnél az alkatrészek védelmét, ugyanakkor a lágyabb fém alkatrészek kopásvédelmét is.
Ugyanakkor nem GL-4 az újabb előírás, hanem GL-4 Plus! Viszont hivatalosan GL-4+ nem létezik…
(A GL-4 elég régi, több, mint 50 éves, a GL-5 sem új keletű…)
Jellemzően azokat az új fejlesztésű olajokat jelölik API GL-4+ teljesítményszintűnek, melyek többnyire teljesítik a GL-5 és a SAE J2360 extrém nyomás próbáit, valamint teljesítik a gyártók tesztjeit is. Ezek jellemzően SAE 75W-80 és 75W-85 olajok, a kopásvédő adalékok többnyire már nem kén/foszfor, hanem magnézium vagy kalcium-szulfonát alapúak, továbbá szintetikus bázisúak vagy teljesen szintetikusak, ezáltal jobb az extrém nyomás (EP) védelmük, mint a kén/foszfor tartalmú GL-4 olajoknak. Természetesen a gyártók nem teszik közzé az olajokban alkalmazott adalékok összetételét…
Összehasonlítva a jelenlegi Tutela ZC 75 Synt és Tutela Technyx adatlapját, a számomra legszembetűnőbb eltérés az alábbi tulajdonság: a Technyx-nél:
“Kompatibilis a tömítésekben felhasznált anyagokkal.”
Ez a sor nem szerepel a ZC 75 Synt-nél.
Adatlapok angolul, magyarul:
Tutela ZC 75 Synth adatlap angolul
Tutela Technyx adatlap angolul
Tutela ZC 75 Synth adatlap magyarul
Tutela Technyx adatlap magyarul
A GL-5, GL-4 kérdéskörről, illetve a váltóolajokról:
www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
Mindezek alapján véleményem szerint alkalmazható a ZC 75 Synth is, viszont ha a gumi alkatrészek, tömítések cserélve lettek, akkor azok már valószínűleg az új összetételű (értsd: különféle adalékoknak, időnek/öregedésnek kevésbé ellenálló, új európai norma szerint készült gumi- ) termékek lesznek, ezekhez a fentiek alapján a GL-4+ jobb választás.
Az olajcserére visszatérve.
Több különböző véleményt olvasni ezügyben, mely nyilván nem könnyíti meg a választást.
A Totalcar Olajdokija Punto váltóolajjal kapcsolatos kérdésre ezt írja:
totalcar.hu/tanacsok/olajdoktor/2010/03/13/orokeletu_a_punto_valtoolaja/
Nem kell a váltóban olajat cserélni, csak 80 ezer kilométerenként ellenőrizni az olajszintet. Ha utántöltésre van szükség, akkor Fiat 9.55550-MX3 szabványnak megfelelő, 75W-85-ös viszkozitású speciális olajat kell használni, mint például a Tutela Car Technyx 75W85.
Nem Fiat ugyan, de ugyanúgy a totalcar.hu felületén jelent meg az alábbi:
totalcar.hu/tanacsok/autodoktor/2016/07/04/a_valtoolaj_orokke_el/
“A Bosch gyári eredetű szerviz-információi szerint az erőátvitel kenőanyaga nem igényel cserét. Attól függetlenül szerintem nem érdemes azon a két liter (1,6L) olajon spórolni, százezer kilométer megtétele után ennyi kényeztetés járhat az autónak, a nyugalom pedig a tulajdonosnak.”
Nem feltétlenül számít mérvadó forrásnak az alábbi:
www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__autok-motorok__3710899-a-valtoban-milyen-gyakran-kell-cserelni-olajat-egyatalan-kell-e
Innen csak ezt a hozzászólást emelném ki:
“Nézd, szerelő vagyok, csak értek hozzá. Írok indoklást is, hogy csak kicsit legyek lepontozva.
A váltóolaj a motorolajjal összehasonlítva sokkal kisebb terhelést kap, nem kerül bele üzemanyag, egyéb szennyező égéstermékek, nem kell több száz fokra melegednie minden reggel 5perc alatt. Egy zárt rendszerben teszi a dolgát, sokkal kisebb mértékben használódik el mint egy motorolaj, nem jó összehasonlítási alap.
Amit mondtam azt pedig gyakorlatból mondtam, nem sokkal elhasználtabb egy 150ezret futott váltóban lévő gyári olaj, mint egy 50ezret futottban.Plusz a modern olajok az adalékolás miatt sokkal többet bírnak mint 20évvel ezelőtt, anno 3ezer km volt a motorolaj csereperiódusa, páran még emlékeznek rá. Tehát nem kötelező cserélni, ártani nem árt persze (feltéve hogy normális minőségű olaj kerül bele), de nem létfontosságú.
Persze ez kézi váltó esetén működik így, az automaták sokkal nagyobb igénybevételt kapnak.
A sebességet pedig az esetek 90%-ában az alacsony olajszint, vagy az elhasznált olaj miatt dobálja ki a váltó, nem a levegőbe beszélek. Első körben ezt szoktuk nézni ha ilyen probléma van, és általában bejön.”
Számomra ez a vélemény, hozzáállás nem azt erősíti, hogy nem érdemes olajat cserélni. Habár az írója pont azt hangoztatja, hogy nem kell cserélni az olajat, pedig egyebek mellett éppen az olaj elhasználódását nevezi meg a váltó meghibásodások egyik fő okaként.
Persze egy szerelőnek is lehet, hogy jobban megéri, ha csak akkor cserél váltóolajat, ha már jelentkeznek a meghibásodásra utaló tünetek…
Váltóolajhoz, illetve annak nem megfelelő szintjéhez, állapotához/minőségéhez köthető jelenségek a teljesség igénye nélkül: a váltó nehezen veszi a sebességeket, főleg ha hideg van; a váltó haladás közben zajos, súrlódó hang hallható. Ezekben az esetben mindenképpen ellenőrizni kell a váltóolajat, szükség szerint utántölteni/cserélni.
Lássuk végre a csere folyamatát!
A feltöltési mennyiség 1,65 liter, tehát 2 litert kell vásárolni.
A művelet nem túl bonyolult, nem árt hozzá egy akna, de ügyesebbek anélkül is elvégezhetik.
Az olajon kívül alábbiakra lesz szükség:
- Imbuszkulcs, 12-es és 8-as,
- Egy kb. 60-70 cm gumicső a feltöltéshez (én egy gumi zuhanycsövet használtam hozzá),
- Egy tiszta tölcsér, a szűkebb vége férjen bele a gumicsőbe,
- Egy edény, ami elfér az autó alatt, legalább 2 literes legyen, ezzel kell felfogni a leeresztett olajat,
- Gumikesztyű, egyéb egyéni védőfelszerelés, kinek-kinek ízlése, igénye szerint,
- Törlőrongy, esetleg Brigéciol a kifolyó olaj feltörléséhez.
Álljunk az autóval aknára, vagy emeljük fel csápos emelővel, vagy álljunk egy vízszintes betonplaccra, ahonnan jól hozzáférünk az autó aljához, leginkább a váltóhoz.
Akna vagy csápos emelő nélkül azért nehezebb, mert a leeresztő csavar a váltó alján, az autó hátulja felé néz, nehéz elérni, de megoldható. A szintellenőrző és egyben utántöltő csavar a váltó oldalán található, ez a motorháztető felnyitása után felülről is hozzáférhető. Az alábbi képen láthatjátok a két csavart, nyíl mutatja a leeresztőt, az utántöltő pedig be van karikázva. Az utántöltőhöz 12-es, a leeresztőhöz 8-as imbusz kell.
A szint ellenőrzéséhez a váltó oldalán lévő csavart kell kitekerni, az olajszintnek pontosan itt kell lennie, ez a nívó minimum és maximum szintje.
A leeresztéshez érdemes nyitva hagyni, majd kitekerni a leeresztő csavart, miután az edényt megfelelően elhelyeztük a váltó alatt. Vigyázz, mert az olaj azonnal kifolyik, ha kitekerted 😉
Hagyjuk jól kicsorogni, ez lehet akár néhány óra is, míg teljesen kicsepeg.
Ha minden csepp kifolyt, töröld meg a leeresztő környékét, mehet vissza a csavar (meghúzási nyomaték: 25 Nm), és a betöltőnél a gumicső és a tölcsér segítségével szépen lassan beletölthetjük az új olajat.
Fontos, hogy lassan töltsük, és figyeljük, hogy mikor éri el a maximális szintet, ekkor elkezd már kifolyni a nyíláson.
Töröljük le a váltóról, ami kifolyt, és vissza is lehet csavarni a betöltőnyílás csavarját, szintén 25 Nm-el. Ezután menjünk vele egy próbakört, majd ellenőrizzük, hogy van-e olajfolyás a csavaroknál.
Végezetül egy videó a műveletről, dreamwisperer nevű YouTuber feltöltése. Az alany egy Panda, de a váltó és a folyamat is ugyanaz.
Köszönöm szépen!
Hi .You have to ask yourself one question…… Is it normal that the gearbox c514.5 the same as punto 1 (55) have less oil ! ? NO Fiat put 1.7 liter for the punto 2 and 2.4 liter for the punto 55 with the same gearbox .Just for have less fuel consumering but that is not very good for the gearbox to have less oil.