Zárbetét karbantartás

Frissítve: 2021.02.08.

Az alábbi útmutatót egy kedves márkatársnak köszönhetjük.


Az autó megvásárlása óta küzdöttem a kizárólag belülről nyitható csomagtér ajtóval. A projekt közepéig abban sem voltam biztos, hogy az előző tulaj nem cserélt zárgarnitúrát vagy kulcsot, mivel a kulcs ellenállás nélkül beesett a zárba de meg sem moccant oldal irányba.

Első körben el kell távolítani a csomagtér ajtó műanyag borítását. Erről elfelejtettem képet csinálni, de nem nagy dolog, 2db kereszthornyos (ismertebben csillagfejű — „Fiam csillag az az égen van”) csavar, illetve pár db patent tartja. Ha kint vannak a csavarok, kicsit meg kell feszegetni körbe a borítást és lepattan.

Ezután egy 10-es villáskulcsra vagy dugókulcsra lesz szükség. Kitekerjük a 2db csavart (vigyázz mert a kezedbe esik az egész!) illetve széthúzzuk a bal oldalon megjelölt csatlakozót és már kint is van. A zárszerkezet közepén szintén 1db kereszthornyos csavar rögzíti magát a zárbetétet.

Már kézben is van a zárbetét. A szétszedéshez ki kell akasztani a rugót, illetve a megjelölt kis rudacskát ki kell tolni valamelyik irányba. Nekem ez elég nehezen ment de félútig kikocogtattam, majd egy fogóval kihúztam.

Ha kint van a rudacska, akkor le lehet húzni róla a műanyagot és a rugót. Megbújva egy nútban találunk egy Ω gyűrűt, amit szintén nem túl nehéz kihúzni. Ezután a zárhenger már könnyen kicsúszik a házából, és máris a kezünkben vannak a zár romjai.

A képeken jól látható, az enyém tiszta kosz volt, illetve rengeteg oxid borította. Alap állásban pár db lapka kilóg mindkét oldalon, ez akadályozza meg a zárhenger elfordulását a megfelelő kulcs nélkül. Nálam itt kezdődött egy kb. 20 perces kapirgálás, illetve egy kis olajos fürdő, amivel eltávolítottam a lapkákról a szennyeződést és megjárattam benne a kulcsot is jó néhányszor.

A következő képen már látszik, hogy a szennyeződést sikerült eltüntetni és a kulcs behelyezése után minden lamella eltűnik a zárhenger síkjában. Szerencsére minden mozog rendeltetés szerűen, így el lehet kezdeni az összeszerelést. Ennek a folyamatát nem részletezem, minden lépésen mehetünk visszafelé. Ha kellőképp megtisztítottunk mindent, akkor könnyen elfordul majd a házon a műanyag és szépen mozog a zárhenger is. A teljes összeszerelés után a kulcs balra fordításával a csomagtér ajtó finoman pattanva nyílik is.

Sok sikert mindenkinek !

ui.: Felmerült, hogy mi van ha nem passzol a kulcs a zárhenger lamellázásához. Ez esetben érdemes lehet ebben a kiszerelt állapotban elvinni egy kulcsmásolóhoz aki akár át tudja lamellázni a megfelelő verzióra. „B” verzió, hogy a kulcs bedugása után a lamellákat kicsit megreszeljük, megcsiszoljuk, hogy egyik se lógjon ki a zárhenger síkjából, így máris nyitni fogja a kívánt kulcs a zárat.

EZT A MÓDOSÍTÁST MINDENKI CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGÉRE VÉGEZZE EL, MIVEL ÍGY CSÖKKEN A ZÁR ÁLTAL NYÚJTOTT BIZTONSÁG!


Egy kedves márkatárs a fenti leírás alapján javította a saját zárbetétjét, és készített pár fényképet az eredményről.

Facebook Hozzászólások