Időről időre előkerülnek jó és rossz vélemények autókról, sokan szidják a Puntot, illetve más típusokat is, nem csak a Fiat, de más gyártók autóit is. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy mégis mi volt vele a gond, mire alapozza az illető azt, hogy rossz? (Jellemzően a “rossz” helyett inkább egy vagy több, ennél erősebb szót alkalmaznak.) A válasz leggyakrabban valahogy így foglalható össze:
“Rossz ez a trágyaszállító, megvettük a piaci árnál olcsóbban vagy kereskedőtől nagyon drágán, van benne 200 000 km, vagy ha kereskedőtől származik, akkor GARANTÁLT 100 000 km, azt mondták, hogy hibátlan, erre most rá kellett költeni a vételár felét/egészét, mert:
– kopogott a futómű,
– fékeket kellett cserélni,
– olajat kellett cserélni,
– vezérlést kellett cserélni,
– különféle szimeringeket kellett cserélni,
– lengéscsillapítókat kellett cserélni,
– a vezetőülést kellett cserélni, mert gyárilag rossz volt benne a szivacs, nyom a vas benne (jellemzően a GARANTÁLT! 100e km autókban),
– elromlott az üzemanyag szivattyú, (pedig a legolcsóbb benzint tankoltam bele)
– ki kellett cserélni a lambda-szondákat,
– gyertyákat és gyújtáskábelket kellett cserélni,
– gyújtótrafót kellett cserélni,
– kuplung szettet kellett cserélni,
– kuplung fő- és munkahengert kellett cseréni (bár fékolajat nem kellett soha),
– futómű szilenteket kellett cserélni,
– kipufogót kellett cserélni,
– rohad a kasztni,
– stb…”
Általában ha az illetőkkel elsoroltatjuk a bánatukat, kiderül, hogy vettek egy olcsó, vagy kereskedő által “rendbe hozott” és “költségmentes”, drága autót, amivel a korábbi gazdái nem igazán foglalkoztak, csak használták, a kötelezőket (olaj, szűrők) cserélték, vagy még azt se nagyon, lényeg, hogy olcsón fenntartott autó legyen. A felsorolásban szinte csak olyan dolgok szerepelnek, amik kopóalkatrészek, illetve a gyártó által megadott csereperiódus szerint kellene cserélni őket. Minden felelős autótulajdonos tudja, hogy az autó karbantartása nem csak az olaj, a szűrők és a gyertyák cseréjéből áll.
Jelenleg a csíklámpás 2-es Puntok életkora 16-20 év, tehát nem tekinthetők túl fiatalnak. A nagylámpások ennél valamivel fiatalabbak, 9-16 évesek. Belátható, hogy ennyi idős autókkal azért kell foglalkozni, a gyártó által tervezett élettartamukon már jellemzően túl vannak.
Nem azt mondom, hogy a Fiat mindent megtett a tökéletes minőségért, sajnos van elég sok hiba, rossz anyaghasználat, főleg a ’99-2001 közötti példányoknál, 2002.06. hó után gyártott autóknál már több apróbb gyermekbetegséget orvosoltak, a felhasznált anyagok minősége is valamivel jobb lett.
Annak idején az autóra 7 év átrozsdásodás elleni garanciát vállaltak. Mivel ez az idő is már lejárt, ha a tulajdonos nem gondoskodott a megfelelő alváz- és üregvédelemről, esetleg osztrák behozott autót vett, akkor bizony előfordulhat a kasztni ellensége, a rozsda. Ha még nem késő, ez ellen érdemes 4-5 évente védekezni, megfelelő alváz- és üregvédelem alkalmazásával (4-5 év után bármelyik felhasznált szer védelme csökken vagy megszűnik, a rosszabb minőségű anyagok még eddig sem bírják).
Ha az autót gyakran használjuk városban, akkor a kipufogó rendszer cseréjére kb. 5-7 évente számíthatunk, az üzemanyag égése során keletkező egyik melléktermék, a víz, nem tud a rövid utak alatt teljesen elpárologni a kipufogóból, emiatt belülről szépen megeszi.
Az üzemanyagszivattyú általában a szar minőségű üzemanyagtól romlik el (eltömődik az előszűrője, és ha ez nincs időben “észrevéve” és tisztítva, akkor…).
A gyertyák, gyújtáskábelek, gyújtótrafók mind kopó alkatrészek, elhasználódnak, legfeljebb 5 évente érdemes cserélni őket, ha a futásteljesítmény még nem is indokolja.
A katalizátornak, lambda-szondának is van élettartama, jellemzően 160e km-ben állapítják meg a gyártók, de ennél többet kibírnak általában. A szondák cseréje azért is javasolt ennyi megtett km után, mert ha a legváratlanabb helyzetben romlanak el, az elég kellemetlen tud lenni. Erről részletesebben egy későbbi cikkben olvashattok.
Sajnos az is előfordul, hogy a futómű alkatrészeit a tökéletes állapotú magyar utak legodaadóbb gondoskodása ellenére is cserélni kell, hiába futott az autó a gyári alkatrészekkel a 18 év alatt mindössze 200 000 km-t. Persze ha a legolcsóbb utángyártott alkatrészeket vesszük, azok valószínűleg nem fognak bírni ennyit, mindenképpen érdemes gyári minőségű alkatrészeket használni, ha hosszú távra tervezünk az autóval.
Szerintem minden használt autóra igaz, hogy kell rá valamennyit költeni, a minimum, hogy a kötelező dolgokat lecseréljük: olaj, szűrők, vezérlés, hűtőfolyadék, fékolaj. Sajnos a nepperektől vásárolt autóknál előfordul, hogy a karosszéria hibáit látszat kezelésekkel javítják, vastag gitt, fényezés, rozsdára rákent alvázvédő-szerűség, így első ránézésre szépnek látszik, mire kiderül a turpisság, lehet, hogy a cég sem létezik, akitől vettük az autót. Úgy gondolom, érdemese ezért inkább tulajdonostól venni, ha van rá mód, persze ez sem garancia arra, hogy nem kell sokat költenünk rá. Egy biztos: olcsó húsnak híg a leve.
Régi autóra sokszor mondják, hogy nem gazdaságos költeni rá, ilyen idős autóra nem érdemes áldozni. Ez abban az esetben lehet igaz, ha valakinek van annyi pénze, hogy új autót vegyen, szalonból. Valószínűleg azzal nem lesz sok gond, kivéve persze, ha egy új modellről van szó, szinte minden gyártónál jellemzőek sajnos a különféle gyermekbetegségek, melyeket idővel jobb esetben kijavítanak. Ha nincs pár félretett milliónk, vagy nem akarunk hitelt felvenni, akkor használt autót kell vennünk, ezekre viszont költeni kell, gyakran valóban többet is, mint amennyibe az autó került. Viszont ha egyszer rendbe tesszük, és persze karbantartjuk, akkor az autó meghálálja.
Természetesen, sajnos ki lehet fogni olyan példányokat, amikkel nem érdemes foglalkozni, mert annyira elhanyagolt állapotban vannak, hogy gyakorlatilag újra kéne építeni. Úgy gondolom, a legfontosabb, hogy a kasztni rendben legyen, mert ezt a legnehezebb illetve legdrágább javítani, minden más cserélhető, javítható. A legtöbben persze nem tudnak vagy nem akarnak otthon szerelni, ezért nagyon fontos, hogy egy jó autószerelőt találjunk. Ezzel van némi rossz tapasztalatom sajnos..
Valószínűleg én szerencsés vagyok, mert nem sok bajom volt az autóval, lényegében csak a kopó dolgokkal. 2002.06. havi gyártású (2002.09. a magyarországi üzembehelyezés), 1.2 16V motor. A teljesség igénye nélkül 12 év alatt az alábbiak történtek:
– 70e km volt benne vásárláskor, a kuplung már kemény volt, ez mondjuk hibaként felróható a Fiatnak, a gyári beszállító a Valeo.
– 125e km környékén a kuplung kinyomócsapágy szétesett, az autó mozgásképtelenné vált. Az én hibám volt, halogattam a cserét, pedig egyértelmű jelét adta a kinyomócsapágy csicsergésével, hogy cserélni kell. Kuplung szett csere segített, gyárival megegyező Valeo került bele.
– 150e km, mivel a szerelő nem cserélte a kinyomóvillát kuplung cserénél, vagy mert a Valeo rossz minőség, ezért újra beállt a kinyomócsapágy, belemart a szerkezetbe, újabb kuplung szett csere + kinyomóvilla. Luk szett. (jelenleg 199e, még puha) A második cserénél kiszakadt az egyik féltengely szimering, cserélve lett. Csalódtam a Valeo-ban, nem csak azért, mert ennyi idő alatt tönkrement, de úgy gondolom, hogy a kinyomócsapágynak is azért többet kellene bírnia. Pedig egy elég neves gyártóról van szó. A Luk 50e km után is eddig teszi szépen a dolgát, a kuplung kb. olyan puha, mint amikor belekerült.
– 90e körül, illetve később “valamikor”, nem emlékszem, mennyinél három hengerezett -> gyertya csere, erre oda kell figyelni, cserélni kell időnként (max 40e km és akkor nyugodtság van) + a gyújtáskábeleket is.
– 5 évesen vettem, a hátsó kipufogó dob akkor már javítva volt. 2 év múlva komplett csere a flexibilis csőtől kezdve a hátsó dobig. Újabb 5 év múlva a hátsó kilyukadt, hegesztve lett. 2 év múlva hátsó dob csere, 1 év múlva újra csere a flexibilis cső és a középdob is. Városi, rövid utas használatnál erre számítani kell, nem tud távozni teljesen az egyik égéstermék, a víz
– Kuplungpedál nyikorgott már megvételkor is. A javítás egyszerű, egy csavart kell fúrni a pedál tengelybe, itt megtalálható a javítás menete.
– Az akkumulátorom 1-2 év alatt tönkrement a legutóbbi kuplungcsere után, a váltóra rögzített testkábel volt laza, érdemes beépíteni egy új vagy vastagabb kábelt, illetve a pozitív kábelt is érdemes cserélni, hogy a töltés megfelelő legyen. Kapcsolódó cikk.
– A motortartó bak konzolja a legutóbbi vezérléscsere után kitépte a csavarjait, pontosabban menetestül kijöttek a csavarok, majdnem beszakadt a motor. Valamelyik korábbi szerelő, vagy a legutolsó nem nyomatékra húzta a csavarokat, megszakadtak a menetek. Fel lett fúrva egy mérettel nagyobbra. Nem gondolnám az autó hibájának, szerintem ha be lett volna tartva mindig a meghúzási nyomaték, akkor ez elkerülhető lett volna.
– Vezérlést amúgy 3, max 5 évente cserélni kell, városi használatnál inkább 3, mert ha szakad, a szelepek görbülnek ennél a motornál.
– Lambda-szondák cserélve 160-170e km után (nem volt még bajuk, de jobb a békesség, ne egy hosszabb úton álljon meg emiatt).
– Olajcsere korábban évente/10e km-ként, mostanában már 5-6e km-ként. Kezdetben Selenia 20K, majd pár éve Selenia K 5W-40, illetve újabban Castrol Magnatec C3 5W-40. Az olajkérésről a kapcsolódó cikkben olvashattok.
– Az alja lett javítva kb. 3 éve, érdemes törődni vele, illetve évente felülvizsgálni, javítani az alváz-és üregvédelmet, 4-5 évente újra elvégeztetni az alváz- és üregvédelmet.
– kb. 3/4 éve lengőkar szilentek cserélve lettek, futómű beállítva, elektromos szervó kalibrálva
– nekem a szervó csak ritkán tiltott le, ha konkrétan koppanásig tekertem valamelyik irányba. Mióta az újfajta, relé nélküli motor van benne (csak a 2B változatba lehetséges a beépítése, illetve azok már ezzel vannak szerelve), illetve kalibrálva lett, azóta nem csinálja. Jó elektromos rendszer és jól beállított futómű, kalibrálás esetén nem szabad letiltania a relésnek sem. (hacsak nincs elkopva a kormányszög jeladó). A szervó lehetséges hibáiról és a szervó kalibrálásáról az ezekről szóló cikkekben olvashattok.
– Az utóbbi pár évben csak MOL100-at tankolok bele, a sima, “bármilyen” 95-ös erős terhelésnél, hegymenetnél kopogásos égést produkált.
– 1 éve kb. első-hátsó lengéscsillapítók, hátsó rugók lettek cserélve, ez kb. 185e km-nél volt. Ennyit bírtak a gyárik, leginkább a jobb első adta fel. Ezek cseréjét a Fiat 125e km-ként javasolja, illetve pl. a KYB 75-80e km-ként javasolja a cserét.
– Váltóolaj 100e km-nél, most lesz újra 200e-nél. Amúgy nem kell benne gyári ajánlás szerint cserélni, csak szükség szerint után tölteni. A szerelői gyakorlat is általában ez, csak akkor cserélik, ha baj van. Szerintem jobb megelőzni a bajt, nem kell megvárni, míg emiatt megáll a váltó, vagy nem veszi be a sebességet. A cseréje nem bonyolult, ahogy az erről szóló cikkben olvasható.
– Első féktárcsák, betétek cserélve eddig 2x, hátsók most esedékesek + kézifék kötelek. Fog kapni új csapágyakat is.
– Évekig alapjárati problémákkal küzdöttem, kb. vásárlás óta, márkaszerviz sem oldotta meg, tévúton járt, végül én oldottam meg, fojtószelepház tisztítással.
– Napellenző rugója eltört. Mindenki napellenzőt keresett, én meg nem értettem miért. Hamarosan megtudtam. A javítás sem ördöngősség, de vásárolható kompletten új napellenző is.
– Ablaktörlő mechanika rudazata kikopik, leesik, egyik, másik vagy mindkét ablaktörlő kar megáll, nem töröl. Javítása filléres, egyszerű. Ez valóban tervezési hiba, de karbantartással (gyakori zsírozás) elkerülhető-lassítható a kopás.
– Ajtóhatároló kattog, elkopik, esetleg szét is esik. Viszonylag egyszerű a csere, illetve a megfelelő helyen történő olajozással csökkenthető a kopás, elhasználódás.
– Első lámpabúrákat megeszi a nap, mattulnak, sárgulnak. Polírozható, UV védő lakk vagy fólia felhordásával a polírozás hatékonysága növelhető, különben 1-2 év alatt újra megeszi a nap. Ez nem “Fiat betegség”, minden műanyag búrás autóra jellemző probléma.
– Tompított fényszórók gyengén világítanak, legtöbb esetben a búra mattulásán kívül a projektor foncsorának mattulása, illetve a lencse koszolódása okozza, szétszedés után tisztítható, javítható, a matt foncsor egy trükkel feljavítható, rosszabb esetben cserélni vagy foncsoroztatni kell.
– Hátsó lámpák csatlakozói testhibásak tudnak lenni, javításuk egyszerű, kontakthiba ellen érdemes réz alapú zsírsprével kezelni.
– Az ajtók kábel átvezetőinél a vezetékek hajlamosak megtörni, főleg a gyakran használt ajtóknál (vezető oldali, esetleg csomagtartó, használattól függően). Vezetékcserével javítható.
– Fűtőrendszer bugyborékol az utasoldalon, a hűtőrendszer átmosásával, tömítések ellenőrzésével, cseréjével javítható, illetve megelőzhető, ha jó minőségű hűtőfolyadékot használunk, a megfelelő időben cserélve. (nálam az előző tulaj és kezdetben a saját tapasztalatlanságomból adódóan el volt hanyagolva, így gyalázatos állapotban van/volt).
– Az állítható magasságú vezetőülés eltört, illetve én már így vettem. Javítható, szét kell szedni és meghegeszteni a keretet. A legtöbb, ha nem az összes példánynál törött lehet.
– Kesztyűtartó zár-rugója eltört, beragadt, nem volt nyitható. Csere…
Előjött nálam is néhány típushiba is, de ahogy látható, leginkább kopó alkatrészekkel volt “baj”, illetve azokat kellett cserélni, valamint nem az autó hibája miatti dolgok voltak vele, hanem szerelői mulasztások, korábbi tulajdonosi elhanyagolások, illetve saját tapasztalatlanságom miatti elhanyagolások.
Más a véleményed, tapasztalatod? Írd le bátran a cikk alatti hozzászólásban, de akár el is küldheted email-ben, vagy a facebookon.