Frissítve: 2020.05.13.
Az alábbiakban egy kedves márkatárs leírását közlöm. – a szerk.
Mindenki másképp csinálja, itt azt írtam le, ahogy én csináltam. Első a féltengelyanya lelazítása, levétele, utána érdemes csak felbakolni a kocsit, levenni a kereket. Az alsó támcsapot vettem ki a féltengely mandzsetta cseréjéhez, hogy ki lehessen húzni a csonkállványból a féltengelyt. Van, aki elbontja a kormányösszekötőt, stabilizátorrudat és a lengéscsillapítót is, de akkor biztos futóművet is kell állítani a szerelést követően. A féltengely csuklót egy biztosítógyűrű ellenében le kell ütni a féltengelyről tengelyirányban, miután a tönkrement mandzsettát a váltó felé betoltuk, vagy levágtuk a féltengelyről. Szerencsés segítséget kérni, hogy valaki tartsa a féltengelyt, ne tépjük el a váltó melletti belső mandzsettát az ütésekkel, mert ott kicsúszás ellen nincs biztosítva a féltengely. Sokat javít a hatékonyságon egy nagyobb (2,5kg-os) kalapács. Határozottan és pontosan kell ütni közvetlenül a tengely mellett a csukló belső részére. Utána mossuk le féktisztítóval a féltengely végét, előtte vegyük le a biztosítógyűrűt, mossuk el magát a csuklószerkezetet is.
Én ehhez szétszedtem a csuklót. Nem nagy munka, a belső részt extrém ki kell fordítani, szinte merőlegesen álljon az normál forgástengelyére, ezzel a golyókosár és egy golyó is kifordul annyira, hogy ki lehet 2 ujjal venni a kosárból. Ismételjük meg mindegyik golyóval, előtte persze nézzük meg, hogy a csukló csillag alakú belső részének melyik oldala néz kifelé. Persze ha lóg, lötyög, inkább cseréljük.
Benzinben, vagy féktisztítóban mossuk tisztára és fordított sorrendben rakjuk össze. Nekem az első golyó volt a legnehezebb, az utolsó szinte magától ment a helyére. A féltengely mandzsetta csomagolásában van zsír is. Minden irányban billentve a golyókkal a kosarat tömjük tele a csuklószerkezetet, a maradék a már féltengelyre húzott mandzsettába menjen.
Billentsük vissza a csukló belső részét tengelyirányba, a féltengelyre tegyük fel a biztosítógyűrűt, toljuk fel a csuklót és egy határozott kalapácsütéssel üssük túl a biztosítógyűrűn a csuklót. Igazítsuk a mandzsettát a csuklóhoz, de előbb a maradék zsírt nyomjuk bele, majd húzzuk fel a fémharangra.
A vele szállított bilincseket tegyük fel a mandzsettára, ellenőrizzük, hogy a mandzsetta jó pozícióban van, a bilincs is a mélyedésében ül és csak ezután szorítsuk meg. Harapófogóval csináltam, persze van erre a célra speciális fogó, az természetesen sokkal jobb.
Mehet vissza a támcsap, a rögzítőcsavarja. Mehet fel a kerék is.
Engedjük le a kocsit kerékre, húzzuk meg a féltengelyanyát (amit ne felejtsünk biztosítani) és a kerékcsavarokat.
Természetesen mindenki a maga felelősségére csinálja a szerelést, ez a leírás csak segítségül
készült!
Meghúzási nyomatékok (új csavarok esetén, bezsírozott menetekkel):
Kerékcsavar alufelni 98Nm, acélfelni 86Nm
Kerékagy csavar 70Nm, majd 62° (más forrás szerint egyszeri 240Nm)
Lengőkar gömbfej rögzítőcsavar 75Nm
Lengőkar elől 90Nm
Lengőkar hátul 110Nm
Kormányösszekötő rúd gömbfej biztosítócsavar 40Nm
Kiegészítés: 90g molibdén diszulfidos (nem grafitos!) zsir kell bele csuklónként – nem gyári előírás, hanem ökölszabály.
pl.: MOL Liton2M
A gumiharanghoz jó, ha 30g-ot csomagolnak. Zsírokat soha nem keverjük egymással!