Frissítve: 2024.07.28.
Mindig fontos, de a téli időszakban különösen, hogy kedvenc autónk fényszórói jól legyenek beállítva. Ha az égre vagy az autó orra elé világít, akkor az amúgy sem acélos fényerősségből nem sok hasznos jut az útra, és szinte semmit sem fogunk látni. Viszonylag könnyedén beállítható házilag is, persze a legjobb, ha megfelelő szerszámokkal rendelkező szervizben állíttatjuk be. Akkor is be kell állítani a lámpákat, ha valamilyen okból ki- és beszereltük a lámpatestet.
Előkészületek
A műveletet legjobb sötétben végezni, hogy lássuk a fényszóró fényét. Szükségünk lesz egy függőleges falra és egy legalább 14 méteres vízszintes útra. A motoros magasság állító legyen 0 állásban, az autó lehetőleg nagyjából üres legyen, tegyünk 60 kg súlyt a hátsó ülésre középre.
Nagyon fontos, hogy merőlegesen álljunk a fallal szemben! Guruljunk a lehető legközelebb, a végén akár kézzel toljuk az autót addig, míg szinte hozzáér a falhoz. Kapcsoljuk fel a tompított fényszórót (ha eddig nem lett volna), és jelöljünk fel a falra egy keresztet, ahol a legfényesebb.
Utána tolassunk/toljuk hátra az autót, hogy a fényszóró és a fal között 10 méter távolság legyen.
Fényszóró lejtésarány
A lejtésarány határozza meg, hogy lefelé milyen szögben világítanak a fényszórók. Könnyű belátni, ha teljesen vízszintesen világítanának, akkor az utat nem igazán tudnák megvilágítani.
A Punto fényszórói 1% lejtésarányosak, ezt a fényszórókon jelölik is, ahogy az alábbi képen látható. Ez egyben azt is jelenti, hogy 10 méter távolságból 10 cm-vel lejjebb lesz a vetítési kép, vízszintes terepen.
Jelölés a beállításhoz
Ahogy láttuk, 10 méteren 1% az 10 cm, tehát fel kell jelölnünk a két kereszt középpontja alá 10 cm-re még 1-1 keresztet.
Egy másik ábrán szemléltetve:
F a tompított fényszóró középpontjának vízszintes távolsága az autó középvonalától, D a fényszóró magassága a talajtól, E pedig az 1% lejtésarányból adódó magasság a talajtól. Szerintem egyszerűbb és jobb közel állni és úgy jelölni, mint a mérési és jelölési hibák miatt rosszul beállítani. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a jó eredményhez elméletileg addig kell ismételni ezt az eljárást, amíg beállítás után, a falhoz közel állva a fókuszpont az előző jelöléssel egybe nem esik. Precíz mérésekkel egy lépésben is tökéletes eredmény érhető el.
A fényszórók beállítása
Jöhet a beállítás. A motorháztetőt felnyitjuk, a lámpatestek hátulján van 2-2 fehér tekerentyű, ezekkel lehet beállítani, hogy merre világítsanak.
Úgy állítsd, hogy az alsó kereszteknél legyen a törésvonal, ahogy a fenti képen látszik. Előfordulhat, hogy a fel/le irány jobbra/balra is elmozdítja a vetítési képet, illetve a jobbra/balra irányú változtatásra fel/le irányban is elmozdul a fény, nem kell tőle megijedni, egy kis utánállítás, kísérletezgetés után menni fog.
A lámpatest belseje együtt mozog, tehát a távfény és (ha van) a ködlámpa is vele mozdul, nem kell (és nem is lehet) külön beállítani őket.
Még egyszer, a jól beállított fényszórók vetítési képének valahogy így kell kinézniük.
Arra kell figyelni, hogy ne tekerjük túlságosan ki az állítókat, mert véges a menethosszuk, kellemetlen, ha letekeredik, mert akkor vissza kell igazgatni a helyére, ami beszerelt állapotban elég macerás.
Előfordulhat olyan is, főleg utángyártott lámpatestnél, hogy eltört az állító tengely, ekkor sajnos cseréljük, vagy alkatrész lámpából átszereljük…
Végül a fényszórók világításképe jó esetben az alábbi képen látható módon alakul az úttesten.
A tompított fényszóró 40 méterre világítja be az utat, a távolsági fényszóró 100 méterre.
A cikk elkészítéséhez nagy segítség volt ND’s Mondeo: A fényszórók beállítása