Frissítve: 2024.07.15.
A nyomatékérzékelőt már megmutattuk szétszerelt állapotában, az alábbi cikkből pedig megismerhetitek a cseréjéhez szükséges tudnivalókat.
A cikkhez tartozik egy kiegészítő műszaki háttéranyag, letölthető formában: a Punto elektromos kormányrásegítés működésének elméleti hátterét az alábbi mellékletből ismerhetitek meg részletesen: Letöltés
Előfeltételek
A szenzorcsere előzményként feltételezi, hogy a mechanikus kormányközép jól be van állítva az autón (jobbra-balra ugyanannyit lehet fordítani a kormánykeréken – pl. Multiecuscan, AlfaOBD), illetve ehhez a mechanikus kormányközéphez van beállítva mind a futómű, mind az elektronikus kormány.
Ezen beállítások nélkül – szerintem – nincs értelme hozzákezdeni – bár, utólag meg nem biztos, hogy ezt be lehet állítani, szóval ha ez nincs meg előzményként, könnyen lehet, hogy kétkörös beállítás lehet a dologból.
Előkészületek
Sík – ideálisan beton – placcra parkoljuk le az autót a kormány fentebb említett középállásában. Sebességbe tesszük az autót és behúzzuk a kéziféket. Az első kerekeknek ebben a menettengellyel párhuzamos helyzetben kell maradnia a szerelés időtartama alatt – a lent említett kivételektől eltekintve.
Lekötjük a jármű akkumulátorát – várunk 5 percet.
Leszereljük a kormány műanyag burkolatait (magasságállítónál). Kiszereljük a kormánylégzsákot (kormány hátulján 3db imbusz csavar, villamos csatlakozó a biztosító kihúzása után, kifelé húzandó a légzsákból), lehúzzuk a kürt csatlakozóját. Kiszereljük a kormánykereket – kiszerelés előtt jelöljük össze a kormánytengellyel.
Bontjuk a villamos csatlakozásokat, mint – kormánykapcsoló (3db), kormányátvezető csatlakozó (1db), gyújtáskapcsoló (2db), immobilizer jelvevőt a gyűrűjével pattintsuk le a kulcs mechanizmusról – ne bontsuk a csatlakozóját. Oldjuk a szükséges mechanikus kábelrögzítőket.
Kormányszervo kiszerelése
Leszereljük a kormányszervó villamos árnyékolólemezét a gyújtáskapcsoló mögül (3db csavar fogja)
Kihúzzuk az elektromos szervó vezérlő villamos csatlakozóit az árnyékoló lemez mögött.
Kiszereljük a kormány mechanizmust a helyéről úgy, hogy a gázpedál mögött lévő M8 csavar oldásával levesszük a kormányoszlop kardánját a fogasléces kormánymű tengelyéről, majd a kormányt 4db csavar fogja, melyek alulról, kb. 45°-ban férhetőek hozzá.
Ha nem férnénk hozzá a kardán biztosító csavarjához: a jármű fékjeit oldva, sebességből kivéve 20cm-eket oda-vissza tolva óvatosan elfordítjuk a kormányt olyan irányba, hogy a biztosító csavar feje a kardánbox felé nézzen (menettengelyre merőlegesen). Ekkor kiszereljük a biztosító anyát, majd a jármű oda-vissza tologatásával óvatosan (nehogy megugorjon a kardán a tengelyen) visszaforgatjuk a kormányt középállásba és kézifékkel, sebességváltóval rögzítjük.
Nagyon fontos, hogy leállított motornál nem tekergetjük a kormányt – álló helyzetben meg különösen nem! A nyomatékszenzor ilyenkor olyan igénybevételnek lehet kitéve, ami normál helyzetben soha nem fordulhat elő. Elméletileg a torziós tengely olyat hajolhat, hogy a csúszka lemegy az ellenálláspályáról.
Leszereljük az elektronikát tartó konzolt a kormányoszlopról (4db csavar tartja)
Ennek a 4db csavarnak az oldása egyúttal a nyomatékszenzorhoz hozzáférést is biztosítja.
A kardántengely felső csuklójához így hozzáférve oldjuk a felső csukló rögzítését és levesszük a kardántengelyt a kormányról.
A nyomatékérzékelő kiszerelése
A képen látható módon, egy acél csavarhúzó segítségével, óvatosan szétfeszítjük a mechanizmust. Fontos, hogy óvatosan és körkörösen – mintha hengerfejet szerelnénk.
Ha szétjött, látni fogtok egy műanyag porvédő lemezt, melyet egy egyszerű mozdulattal le kell venni. (tengelyirányban nem biztosítja semmi)
Oldani kell a kormányszög jeladót rögzítő seeger gyűrűt, majd ki kell szerelni a kormányszög jeladóba gyárilag szerelt biztosító gyűrűt nyakban, a könnyű kiszereléshez. Ekkor egy 90°-ban hajtott szerszámmal alányúlva, óvatosan kihúzható a hibás kormányszög jeladó.
Az új szenzor beszerelése
A kormányrásegítő hajtásban jó eséllyel egy deka zsír sem lesz a meneten – célszerűen fehér zsírral bő nyállal érdemes befújni azt. (pl.: MOTIP White Grease)
A nyomatékérzékelés torziós tengelyét befújtam kúszóolajjal, hiszen a pontos működés feltétele a szorulásmentesség. (a tengely belső részbe jusson kenőanyag).
Az új nyomatékszenzort (ahol a tengelyre van húzva) alapállásban jelöljük össze egy alkoholos filccel – ha gyárilag nem lenne.
Az új nyomatékszenzor tengellyel érintkező füleit érintőlegesen, óvatosan megolajoztam, hogy beszerelésnél elkerüljem a nem kívánt mechanikai feszültségeket.
A nyomatékszenzor pozícióját az a gumibak adja, melyen a villamos csatlakozó van kivezetve, ezért fontos, hogy rögtön a helyére kerüljön – utólag nem lehet rajta igazítani!
A kormány tengelyét a szenzornak megfelelő pozícióba forgatjuk (hasítás a tengelyen). Többször is ellenőrizzük, hogy jól áll-e.
Ha minden rendben, akkor a nyomatékszenzort óvatosan, de határozottan a helyére toljuk – kattanásig (saját biztosító gyűrű fog kattanni). Gumibakra figyeljünk!
Ha a helyére került, vegyük ki a gyárilag benne lévő rugós biztosítókapcsot. Mielőtt elmozdítanánk, jó minőségű, kenő hatású kontakt spray-el befújhatunk a biztosító -szabad- nyílásán, illetve a szenzor külső/belső pereménél.
A kormánykerék tengelyének jelölését figyelve, óvatosan forgatva, bezsírozzuk annak csapágyait is (fehér zsírspray, szórócsővel) mindkét végéről. (az enyém nagyon kívánta a kenőanyagot)
Összeszerelés
Ha megvagyunk, a nyomatékszenzor feletti csuklót – és ellenrészét – fehér zsírral bezsírozzuk, majd a szétszereléssel ellentétes módon összeszereljük.
A csukló összehúzatását célszerűen az elektronikát tartó konzol nélkül végezzük el a 4db rögzítő csavarral – hengerfej szereléshez hasonló módon, óvatosan, egyenletesen összehúzva.
Majd a 4db csavar oldás után a tartó konzolt is visszaszereljük a helyére és a szétszereléssel ellentétes módon összeszereljük a járművet.
Összeszerelés után, az akkumulátorsaru(ka)t visszakötjük és ellenőrizzük a munkánkat.
A csere után, szinte biztosan újra kell kalibrálni az elektromos kormányt. Ha még nem olvastad, megtudhatod az erről szóló cikkből!
Ha mindent jól csináltunk, akkor valami hasonló adatokkal fogunk találkozni a kormány középállásában:
Az elektromos kalibráció pozíciójában összejelölt kormány-műszerfal pozícióban futómű beállításon átesett járművek meglepően jól fognak viselkedni a továbbiakban – ha minden más futómű paraméter is megfelelő.
A cikkben – illusztrációként – szerepel kék és sárga vezetékes nyomatékérzékelő is. A cikkben szereplő járműben sárga vezetékes volt és sárga vezetékes került bele. Fontos megjegyezni, hogy a két típus nem cserélhető fel, mert eltérő a tengely átmérőjük! A sárga a 2003 után gyártott Puntokban van.
Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a kormányt nem csak a szögjeladó cseréjekor, hanem soha nem szabad tekergetni álló motornál! Járó motornál is lehetőleg kerüljük a rángatással indított, hirtelen kormánymozdulatokat – a szervómotornak is van reakcióideje. Az első 5-10° ilyenkor álló motoros üzemmód szerint működhet.